Podsumowanie udziału pierwszaków w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym: „Literki w akcji.”
Treść
W bieżącym roku szkolnym 2023/2024 uczniowie klasy I a i I b uczestniczyli w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym: „Literki w akcji.”. Głównym zadaniem projektu było rozwijane u uczniów kompetencji kluczowych poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu. Pomagał wprowadzać litery w klasie pierwszej, przy wykorzystywaniu aktywizujących i dostosowanych do potrzeb uczniów metod. Projekt miał na celu zainteresowanie wychowanków literami i jednocześnie rozwijanie ich zainteresowań oraz umiejętności plastycznych oraz ćwiczenie motoryki małej z wykorzystaniem różnorodnych materiałów, w tym użytkowych. Uczniowie mieli możliwość zarówno pracy indywidualnej jak i w grupach. W ramach projektu w I semestrze zostały zrealizowane następujące działania edukacyjno – plastyczne przewidziane na każdy miesiąc: wykonywanie literek z kasztanów, liści, żołędzi, z masy solnej, z rolek tekturowych, wykonywanie literek alfabetu Braila z przygotowanej masy w opakowaniu po jajkach, przygotowanie pudełka z przedmiotami sensorycznymi na określoną literkę, fotografowanie przedmiotów na określoną literkę, tworzenie literowej gry memory na talerzykach papierowych, gry i zabawy edukacyjne utrwalające poznane literki. W II semestrze zrealizowano kolejne działania edukacyjno – plastyczne: zamalowywanie farbami literek narysowanych kredką świecową, tworzenie sensorycznego alfabetu z mąki na czarnych kartkach, wykonywanie zakrętkowej słomki ( wyklejanie plasteliną nakrętki, żłobienie w niej literki i wbijanie kawałów słomki w kształcie literki), tworzenie napisu: Eduprint , poprzez układanie ciał dzieci w kształcie odpowiednich liter, zamalowywanie konturów liter patyczkami do uszu zanurzonymi w różnokolorowych farbach, gry i zabawy edukacyjne utrwalające poznane literki. Na zakończenie projektu wszyscy uczniowie otrzymali certyfikaty. Udział w projekcie pobudzał dzieci do aktywności, samodzielności, współpracy w grupie, odkrywania siebie i swoich mocnych stron. Zadania projektowe nie tylko pomagały w nauce pisania i rozpoznawania liter, ale również stymulowały zmysły, rozwijały umiejętności manualne i relaksowały dzieci. Uczniowie z entuzjazmem podejmowali działania w ramach projektu.
A.Baran i N.Sołtys