Nauczanie dzieci języków obcych nie jest niczym nowym. Język obcy od dawna figuruje w programie szkolnym. Od wielu lat jest obligatoryjny także w nauczaniu zintegrowanym. Jednak ostatnimi czasami ich nauka jest coraz popularniejsza, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Obecnie nauka języka wykracza poza szkolne ławy. Uczniowie uzupełniają swoją wiedzę oraz poszerzają swoje językowe zainteresowania także na dodatkowych zajęciach. Władanie językiem obcym jest jedną z podstawowych umiejętności, która potrzebna jest w dzisiejszych czasach i ma wpływ na nasze życie zawodowe, ale także i prywatne. Dzięki tej umiejętności jesteśmy w stanie z większą łatwością realizować swoje cele i plany.
Dlaczego tak się dzieje?
Co możemy zrobić, aby nauka języka obcego była dla nas łatwiejsza?
I czy da się nauczyć dowolnego języka samodzielnie i za darmo?
Odpowiedzi na powyższe pytania 29 września b.r. uczniom kl. VI oraz gimnazjalistom udzielił gość spotkania „Od pasji do sukcesu” Tomasz Halaburda. A wiedział o czym mówi, bo ma 24 lata i biegle posługuje się siedmioma językami: angielskim, niemieckim, hiszpańskim, portugalskim, włoskim, rosyjskim i szwedzkim. Tym samym należy do grona najmłodszych poliglotów świata. Znajomość każdego z tych języków ma potwierdzoną dyplomem lub międzynarodowym certyfikatem językowym.
Rozpoczynając swoje spotkanie pan Tomasz zapoznał uczniów z podstawami językoznawstwa. Kolejno, dzieląc się z młodzieżą swoimi bogatymi doświadczeniami przekonywał, iż znajomość języków obcych jest umiejętnością pozwalającą na znalezienie pracy i dobre funkcjonowanie we współczesnym świecie oraz doskonale przydaje się podczas zagranicznych podróży. Prowadzący przedstawiając liczne zdjęcia ze swoich wypraw, zasygnalizował, iż porozumiewanie się w kilku językach pozwala śmiało podróżować po świecie, daje szansę poznawania nowych ludzi, pozwala spojrzeć na świat z punktu widzenia innej kultury a tym samym wpływa na rozwój osobisty.
Aby zaktywizować uczniów do nauki języków obcych, nasz gość przygotował ciekawe ćwiczenie, polegające na przyporządkowaniu wyrazu „pies” w różnych językach do kraju. Młodzież z dużą ciekawością i zaangażowaniem włączyła się w wykonanie zadania.
Jednym z ważniejszych elementów prezentacji poligloty, było przedstawienie szóstoklasistom i gimnazjalistom sposobów na samodzielną naukę języków obcych i szlifowanie już tych opanowanych umiejętności. Prowadzący podkreślał, że naukę języka obcego najlepiej zacząć od nauki zdań, które mają związek z nami samymi i tym, co robimy, co nas interesuje przy dużej systematyczności. Jako kolejny krok wskazał odnalezienie sposobu nauki, który sprawia przyjemność np. oglądanie ulubionego serialu, filmu w danym języku bez napisów, słuchanie obcojęzycznej muzyki i tłumaczenie tekstów piosenek.
Różnorodne metody stosowane przez pana Tomasza, jego wiedza poparta doświadczeniem, komunikatywność, energiczność i przebojowość sprawiły, że spotkanie odbywało się w miłej i wesołej atmosferze oraz było atrakcyjne dla uczniów. Wszyscy uczestnicy spotkania wyrazili swoje zadowolenie z udziału w nim.
Odnalezienia w sobie takiej pasji i motywacji jaką prezentował nasz gość, życzę każdemu uczniowi. Bo pasja i motywacja jest pierwszym krokiem, który daje siłę w dotarciu do celu.