W I semestrze roku szkolnego 2017/2018 uczniowie Zespołu Szkół w Budach Głogowskich realizowali projekt „Każdy może polubić matematykę” w ramach programu mPotęga dofinansowanego przez Fundację mBanku.
Projekt miał charakter nowatorski i skierowany był do uczniów z klas IV-VII SP. Opierał się na Teorii Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera i zakładał pokazanie uczniom i rodzicom, że nauka matematyki poprzez zabawę może być przyjemna i ciekawa.
Obejmował cykl zajęć pozalekcyjnych, podczas których uczniowie rozwijali i doskonalili swoje umiejętności w oparciu o gry, zabawy, ćwiczenia, różnego rodzaju łamigłówki umysłowe, ciekawostki matematyczne, konkursy i działania praktyczne.
Głównym celem projektu było popularyzowanie matematyki i ukazanie jej zastosowania w innych dziedzinach nauki oraz pobudzanie uczniów do aktywności twórczej, wzmacnianie motywacji do nauki, rozwijanie umiejętności abstrakcyjnego myślenia i logicznego rozumowania.
Podjęte w projekcie działania podzielone zostały na 7 części, które dopasowane były do każdego z siedmiu typów inteligencji (logicznej, werbalnej, artystycznej, przestrzennej, kinestetycznej, interpersonalnej, naturalistycznej) i dostosowane do indywidualnych zainteresowań, uzdolnień i możliwości dzieci.
Uczestnicy tworzyli różnego rodzaju materiały dydaktyczne: ciekawe quizy, rebusy i krzyżówki matematyczne, gry planszowe, filmy inspirowane matematycznymi zagadnieniami, ankiety dotyczące życia uczniów w szkole, wielościany metodą origami, obiekty matematyczne z klocków, budowle z brył geometrycznych, wiersze związane z „Królową Nauk”, prezentacje na temat geometrii w architekturze, sztuce i literaturze oraz symetrii w otaczającym nas świecie.
Przy tworzeniu i rozwiązywaniu zadań uczniowie posługiwali się nowoczesnymi narzędziami technologicznymi (smartphone, tablet, tablica interaktywna), korzystali
z różnych programów komputerowych (Paint, Excel, Word, PowerPoint) i aplikacji internetowych (Edmodo, Padlet, LearningApps, Prezi, Youtube).
W projekt włączono rodziców, którzy zaproszeni zostali na warsztaty z orgiami modułowego. Uczniowie poznali także haft matematyczny wykonując bożonarodzeniowe kartki świąteczne.
W ramach realizacji projektu podopieczni odwiedzili mobilne Centrum Zabawy i Nauki „EUGENIUSZ”, gdzie eksperymentowali, odkrywali i doświadczali, wspaniale bawiąc się, zdobywali wiedzę z zakresu nauk ścisłych. Uczestniczyli także w warsztatach naukowych zorganizowanych przez Politechnikę Rzeszowską.
Podczas trwania przedsięwzięcia odbyły się trzy konkursy dla uczniów: „Matematyka wierszem pisana”, „Matematyczne origami”, „Mistrz Łamigłówek”.
Realizowany projekt pokazał, że matematyka nie musi być straszna i nudna i można się jej uczyć przez zabawę. Wykonując kolejne punkty projektu uczniowie poszerzali swe horyzonty myślowe i nauczyli się dostrzegać matematykę w różnych aspektach swojego życia.
Szkoła na realizację w/w projektu otrzymała grant w wysokości 4000 zł.
Pozyskane środki zostały przeznaczone na zakup: aparatu fotograficznego do dokumentowania realizowanych działań w trakcie trwania projektu; logicznych gier planszowych; pomocy naukowych z matematyki; nagród dla uczestników konkursów.
Umożliwiły również uczniom udział w wyjazdach na pokazy naukowe i warsztaty edukacyjne.
Zapraszamy do galerii zdjęć: https://photos.app.goo.gl/E5KCYSAv0DU13Qnm1